Nyheter & press

NCC är ett av de ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretagen i norra
Europa med en omsättning på 62 Mdr SEK och 18 000 anställda under 2015.

• Foto: Oskar Lurén, NCC:s första etapp av Tornby Handelsgårdar stod klar 2012

NCC bygger ut Tornby handel för ny butikskedja

Den nya modekedjan CLUB XPRS och välkända ÖoB blir de första hyresgästerna i NCC:s nya butikslokaler i Tornby Handelsgårdar. Totalt 10 000 kvadratmeter ska ge plats åt fem butiker i Linköpings största handelsområde. Butikerna öppnar under hösten 2016.

– Vi väljer att lansera en av våra fyra första butiker i Sverige i Tornby Handelsgårdar. Vi bedömer att det är ett av Sveriges bästa handelsområden, tack vare det stora upptagningsområdet i Östergötland och synliga läget vid E4 där många passerar, säger CLUB XPRS vd Victor Appelqvist.

CLUB XPRS är en helt ny svensk lågpriskedja med fokus på barn-, dam- och herrkläder, accessoarer och hemtextil under ett eget varumärke. De hyr en yta på 2 000 kvadratmeter. Även lågpriskedjan ÖoB som har 102 varuhus i Sverige flyttar in på 2 400 kvadratmeter.

– Mixen av butiker och de goda grannar som redan finns här, till exempel XXL, Elgiganten och Bauhaus, men också läget gör att vi väljer att flytta vårt varuhus i Mörtlösa hit, säger Josef Sommarkrans, etableringschef på Runsvengruppen som äger ÖoB.

– Tornby Handelsgårdar är Sveriges femte största handelsområde. Nu återstår tre lokaler på sammalagt 5 000 kvadratmeter att hyra, så redan innan vi har börjat bygga har vi hyrt ut närmare 50 procent. Det visar att området är eftertraktat, säger Johanna Hult Rentsch, regionchef på NCC Property Development.

Denna andra etapp byggs intill NCC:s första etapp som uppfördes 2011 – 2012. Flera hundra parkeringsplatser och en busshållplats ligger i anslutning till butikerna.

Tornby Handelsgårdar uppförs med höga ambitioner att minimera miljöpåverkan och ambitionen är att den kommer miljöklassas för nivå ”Very Good” enligt det internationella miljöcertifieringssystemet BREEAM. Det ger lägre energikostnader, stärker varumärket och medarbetarna mår bra på sin arbetsplats.

Johanna Hult Rentsch, regionchef, NCC Property Development Sweden, Telefon 070-999 24 05

Katarina Wåhlin Alm, Sverigechef, NCC Property Development, Telefon  08-585 515 78

Åsa Thoft, Head of Communication Operations Sweden, NCC AB, Telefon 070-191 93 84

NCC:s presstelefon 08-585 519 00, E-post: press@ncc.se, NCC:s bildbank

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 62 Mdr SEK och 18 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm.

Denna information skickades av Cision http://newsroom.cision.com