Nyheter & press

NCC är ett av de ledande bygg- och fastighetsutvecklingsföretagen i norra
Europa med en omsättning på 62 Mdr SEK och 18 000 anställda under 2015.

• kvarnbyfallet living jpeg
  • Nav6 HouseEF 3 jpeg
  • kvarnbyn-9155
  • Karolina Palmér

NCC bevarar Kvarnbyandan med konst

Brf Kvarnbyfallet i Mölndal är NCC:s nya tillskott på bostadsmarknaden. De 115 bostäderna om 1 – 4 rum och kök ligger i ett kuperat läge nära forsen, med gångavstånd till Mölndals innerstad. Här skapar konsten en skön atmosfär för de boende.

Både Kvarnfallen och antalet kvarnar har haft enorm betydelse för staden. De uppmärksammades av både svenska och utländska konstnärer och historieskrivare redan under 1600- och 1700-talen. I och med utbyggnaden av den andra etappen av Kvarnbyterrassen har konstnärinnan Karolina Palmér fått i uppdrag att göra en stor väggmålning som tolkar Kvarnfallen. Den moderna målningen ska ta tillvara det historiska och komma alla boende till del.

– Det känns som ett hedersuppdrag att få göra min tolkning av Kvarnfallen. Jag ser framför mig en färgglad fors full med liv och rörelse och glada människor runtomkring. Det ska bli spännande att samarbeta med NCC i denna process och se hur motivet växer fram, säger Karolina Palmér.

Kvarnbyn har ett kulturhistoriskt riksintresse. Fallen och Kvarnbyn är själva ursprunget till Mölndals stad och forsen var en självklar del av samhället redan på medeltiden. Under seklen utvecklades ett industrisamhälle med papperstillverkning, textilindustri och oljeslageri.

– Motivet i trapphuset som leder ut till den gemensamma utsiktsplatsen är vår hyllning till Kvarnbyns stolthet – den brusande forsen. Genom målningen bidrar vi till att hålla kvar den speciella Kvarnbyandan. Här spelar konsten en väsentlig roll för områdets själ, säger Veronica Hansen, marknadsansvarig på NCC Boende.

Kvarnbyn är ett större område i förvandling. Det moderna tar tillvara områdets unika kulturhistoria. Intresset av att bo här är stort. De nya miljöcertifierade och energieffektiva bostäderna lånar drag av den gamla bruksmiljön samtidigt som bostadsområdet präglas av attraktiva utemiljöer och tillgängliga grönområden. Fastigheten ligger i kuperad terräng med en nivåskillnad om 30 meter mellan Gamla Torget och Järnvägen. Forsen har en sammanlagd fallhöjd på 48 meter och är cirka 800 meter lång.

Säljstart för VIP-intressenter är i slutet av februari och i mars för allmänheten. Lägenheterna kommer att visas med virtuella glasögon för VIP-intressenter och inbjudna journalister.

Om NCC. Vår vision är att förnya vår bransch och erbjuda de bästa hållbara lösningarna. NCC är ett av de ledande företagen inom bygg, fastighetsutveckling och infrastruktur i norra Europa med en omsättning på 62 Mdr SEK och 18 000 anställda 2015. NCC är börsnoterat på Nasdaq Stockholm

Denna information skickades av Cision http://newsroom.cision.com