Närbild på ett av Roslagsbanans tåg.

Roslagsbanan byggs ut för ökad säkerhet och tillgänglighet

På uppdrag av SL bygger NCC ut Roslagsbanan från enkelspår till dubbelspår mellan stationerna Täby kyrkby och Kragstalund, en sträcka på cirka 2 km.

Sedan 2010 bygger SL ut Roslagsbanan med 22 km dubbelspår, rustar upp stationer, förbättrar bullerskydd, tillgänglighet och säkerhet längs hela Roslagsbanan. NCC var med och byggde sträckan Täby kyrkby – Kragstalund som är den sista etappen för att uppnå sammanhängande dubbelspår hela vägen från Östra station till Vallentuna.

Roslagsbanan mellan Täby kyrkby och Kragstalund går igenom flera bostadsområden vilket gör att NCC utfört arbeten i närhet till de boende och resenärer.

– Vi har arbetet mycket med information och kommunikation såväl inom projektet – med kunden SL och underentreprenörer – som med tredjeman.  Även en god planering och NCC:s tidigare erfarenheter har gjort att vi kunnat genomföra projektet utan större påverkan på tredjeman, säger Mirnes Islamovic, produktionschef, NCC Infrastructure.

Arbetet har också till största del utförts medan trafiken varit igång medan NCC byggt ut till dubbelspår.

– Spårtrafiken på Roslagsbanan fick inte avbrytas eller påverkas. För att inte inverka på tågtrafiken och säkerställa arbete under säkra förhållanden, arbetade vi mycket med riskanalyser, arbetsplaner och planering så att arbetet kunde fortskrida. Vårt täta samarbete och avstämningar med våra underentreprenörer bidrog till att arbetet gick väldigt bra.

I projektet ingick krav på att leverera färdigställande vid många olika deltider och inte behöva fler än två tågtrafikavstängningar. I annat fall riskerade NCC att betala vite.

– Vi levererade i tid. God planering och engagerad personal, som visste vad som ska levereras i slutändan, gjorde att vi mötte kraven.