Vi bygger järnväg, spår för pendeltåg och tunnelbana

NCC bygger för alla typer av spårbunden trafik såväl järnväg på egen banvall som spårtrafik i stadsmiljö för lokal tågtrafik, pendeltågstrafik och tunnelbana. NCC bygger också depåer.

Fram till 2033 görs en historisk satsning på transportsystemet i Sverige. Fokus ligger framförallt på att bygga samman Sverige och främja den regionala utvecklingen. Det görs en rad stora satsningar på det svenska järnvägsnätet. Befintlig järnväg rustas upp eller byggs ut, och nya sträckor anläggs.

Kompetens att leda komplexa järnvägsprojekt

Att bygga järnväg och andra spårvägar är komplext och ställer höga krav på projekt- och kostnadsstyrning men också på miljöhänsyn och säkerhet.

NCC har kompetens att ta ett helhetsansvar för att både rusta upp, bygga ut, anlägga nya järnvägsspår och ansluta det färdiga spåret till det befintliga trafiksystemet. NCC utför allt arbete fram till BEST-arbeten (Ban-, el-, signal- och telearbeten). För BEST-arbeten har NCC ett nätverk av beprövade samarbetsparters.

Bygga järnväg med minimal påverkan på omgivningen

När ny järnväg byggs eller järnväg byggs om eller byggs ut, planeras produktionen för att minimera störningar på omgivningen och tredje man under byggtiden. Ofta genomför vi projekt samtidigt som järnvägen är i drift vilket ställer krav på samplanering och nära dialog med våra kunder. Att arbeta i samverkan är till stor fördel för att ha flexibilitet och optimera produktionen samtidigt som påverkan på driften kan minimeras.

Arbeten sker också ofta i anslutning till befintliga spår som är drift vilket gör arbetet riskfyllt. Genom planering och förberedelser genom hela projekten gör vi arbetsmiljön på arbetsplatserna för järnväg och spårtrafik säkrare och tryggare för våra medarbetare och underentreprenörer.

Kompensationsåtgärder för växt- och djurliv

Det är stor skillnad att bygga järnväg i obruten terräng jämfört med att anlägga spår i urbaniserad miljö. I obyggd mark tillkommer att göra kompensationsåtgärder för växt- och djurliv vilket regleras i miljödomen, till exempel djurstigar och att återställa omkringliggande natur efter avslutat projekt. Genom vår erfarenhet kan vi bistå kunden med olika lösningar för kompensationsåtgärder i järnvägsprojekt.

 

  • Närbild på ett av Roslagsbanans tåg.
    Roslagsbanan byggs ut för ökad säkerhet och tillgänglighet

    NCC bygger ut Roslagsbanan i norra Stockholm. Sträckan mellan Täby kyrkby och Kragstalund, drygt 2 km, byggs ut från enkelspår till dubbelspår. Uppdraget omfattar även åtgärder för att sänka bullernivåer, nya broar och avancerade stödkonstruktioner. Ordervärdet uppgår till drygt 270 MSEK.

  • Västlänken, deletapp Centralen

    Deletapp Centralen består av 2 km dubbelspårig järnväg i tunnel under centrala Göteborg samt underjordisk pendel- och regiontågsstation strax norr om nuvarande Göteborgs central. Till entreprenaden hör också en bro över E6. Vinnare av SGBC:S Årets utmärkelse för Hållbar infrastruktur 2023.

  • Fyrspåret Malmö-Lund

    I samverkan med Trafikverket har NCC, i konsortium med spanska OHLA, byggt fyra nya järnvägsspår mellan Arlöv (strax utanför Malmö) och Lund, byggt om stationerna i Hjärup, Åkarp och Burlöv samt byggt en ny station på Klostergården i Lund. Fyrspåret togs i drift i hösten 2023.